الديار

رئيس مجلسي الإدارة والتحرير
عصـام عـامر

حوارات

«ملوك تامر» : ”الفرق الصغيرة و الحرة أكتر ناس محتاجة مساعدة”..تعرف علي تفاصيل أول مسرحية خيرية

2020-10-21 22:23:16
ملوك تامر
ملوك تامر
فرح خطاب

فريق مواهب رسالة _التابع لجمعية رسالة الخيرية _ هو أول فريق مسرحى خيرى أي أن قيمة التذاكر تعود للأعمال الخيرية ، مكون من مجموعة شباب جمعهم حب الفن، حب الخير، المجتمع، و البلد ، حيث أن جميعهم متطوعون في جمعية رسالة ، قام هؤلاء الشباب بالتفكير بطريقة مختلفة للمساهمة و المشاركة في خدمة المجتمع و من جهة أخري لتحقيق شغفهم في التمثيل .

و هدفهم هو نشر فكرة العروض المسرحية الخيرية ، والمساهمة فى المجتمع عن طريق إعادة نشر القيم و المبادئ المهمة و دعمها من خلال عروضنا المسرحية . بدايتهم كانت عام ٢٠١٣ في "ميني كامب رسالة" ؛ وهو اليوم التعريفي لجمعية "رسالة" و الذي أُقيم أكثر من ١٢٠ مرة حتى الآن علي مدار ٧ سنين متتالية ليصبح عدد حضور جمهوره ما بين ٦٠٠٠٠ و ٧٠٠٠٠ شخص حتى الآن بمعدل من ٦٠٠ ل٧٠٠ متفرج في الحفلة الواحدة.

و في الأيام الماضية قام فريق مواهب رسالة بعرض مسرحية بعنوان "حكايات ملهاش علاقة ببعض بس مقرمشة" على مسرح الهوسابير ب وسط البلد ، و هو عرض مسرحي تصنيفه كوميدي خفيف ، و قد لقت المسرحية نجاحا كبيرا في عرضها الأول و الثاني حيث نفذت التذاكر بعد طرحها بأيام قليلة و كان هناك إقبال شديد علي العرض ، و تم عرضها بتاريخ 1/10/2020 ، 2/10/2020 ، و سيتم عرض مسرحية "حكايات ملهاش علاقة ببعض بس مقرمشة" للمرة الثالثة قريبا ، يوم 23/10/2020 .

وعلاوة علي أن الفريق خيري و تطوعي فأنه مكتفى ذاتياً بمعنى اعتماده الكامل على ذاته فى كل من : كتابة العروض ، الإخراج ، الديكور، الملابس، الإضاءة، الموسيقى، و المكياچ ، فريق عمل المسرحية (إخراج : محمد صلاح ندى ، تأليف : ورشة عمل مواهب رسالة ، تمثيل : عمر سامر ( شطة ) ، مروان مصطفي ،عبد الرحمن وائل ، محمد ماجد ، عبد الله الشامي ، محمد خالد ، طارق جلال ، أحمد ماهر، سيف تامر، محمد صلاح ، ملوك تامر، چنى ياسر، مريم محمد، ياسمين فتحي ، ميكياج: ندى عادل ، سلمي عبدالله ، سماح محمود، فاطمة عادل ، ديكور: ورشة عمل مواهب رسالة ، ملابس: سلمى مُحرم ، موسيقى: محمود خالد ، ألاء صالح ، إضاءة: أحمد سمان ، ديزينات: محمد نادي ).

إنجازات الفريق السابقة : أول عروضهم المسرحية كانت على مسرح رسالة بالمقطم و نجحت العروض ، ثم اشترك الفريق ب ڤيديو "اختار حياتك" فى مسابقة تابعة ل أحمد الشقيرى و قد حصل على مركز ضمن العشر المراكز الأولى ، بعد ذلك اتجهوا لعرض المسرحيات مرة أخري و عرضوا فى قصر ثقافة الأنفوشى بالاسكندرية مع حضور ٧٠٠ مشاهد. ، واخر عروضهم (حكايات ملهاش علاقة ببعض بس مقرمشة) كانت على مسرح الهوسابير ب وسط البلد مع حضور ٨٠٠ متفرج .

No description available.

وكان لنا حوار مع الفنانة ملوك تامر :

حدثينا عن بداياتك و أعمالك السابقة ؟

"انا ابتديت في مدرستي و مع الوقت ابتديت اعمل اودشن في فرق مستقلة " و تابعت و قالت "أهم العروض اللي أشتغلتها : عرض اسمه (الخوف) إخراج محمود حازم ، و عرض (لما طلعت روحي) اخراج عبده عطيتو ، و عرض (ترانيم البعث ) اخراج احمد عطيتو " .

كيف تعلمتي التمثيل المسرحي من الدراسة أم الممارسة و الخبرة ؟

" اتعلمت التمثيل من الممارسة و مع الممارسة بقي عندي خبره " .

ماذا عن دورك أو شخصيتك في المسرحية ؟

"احنا العرض بتاعنا عباره عن اسكيتشات ؛ يعني ليا شخصيات كتير فالعرض منهم (سهير) و دي شبه في التلاتينات متزوجة من كاتب و ساكنين في بيت بسيط ، و الشخصية التانية (سوسو) و دي بنت ف العشرينات مع خطيبها فالجنينه و غيرها من الشخصيات المختلفة " .

كيف أنضممتي إلي الفرقة ؟

كانت عن طريقه الصدفة ؛ "كانوا عاملين حفلة اسمها (اتنشين بليز) و عجبني اوي فكرة الفريق ف قررت انضم ليهم "

ماذا عن كواليس المسرحية ؟

" كواليس المسرحيه عظيمه كمية حب و طاقة فظيعة ، بجد أكتر وقت بحس فيه اني وسط عيلتي الشغل معاهم ممتع جدا " .

_ ما هي الصعوبات اللي واجهتك حيث انكوا فريق معتمد علي ذاته و خصوصا أنك بنت ؟

"الحمدلله دائماً وأبداً محصلش صعوبات قاتلة ، و كمان الفريق كله متكامل و بنساعد بعض ف اعتقد أن مفيش مشاكل واجهتنا صعبة " .

ما هو سر نجاح المسرحية من وجهة نظرك ؟

"السر أن كل واحد في الفريق بيحاول بأقصي ما عنده أنه يخلي الفريق أحسن فريق في مصر" .

ما مدي صعوبة أداء الأدوار الكوميدية من وجهة نظرك ؟

" الصعوبة في أن الأداء محتاج حد قادر يخرج نفسه من اي حاجه ممكن تكون ضغطاه عشان يقدر يكون لطيف علي قلب الناس".

ما هي الشخصية اللي تتمنين تقديمها ؟

"انا اتمني اعمل اي شخصية ليها تأثير إيجابي علي الناس و المجتمع " .

مين الفنان اللي نفسك تشتغلي معاه و بيمثلك قدوة ؟

" نفسي اشتغل مع الاستاذ سيد رجب و الأستاذ محمد صبحي" .

ما هو طموحك و ما هي أعمالك القادمة ؟

"طموحي اني افتح شركة إنتاج للفرق الصغير و الفرق الحرة صاحبه الفكر المميزة لأن هما اكتر ناس بتكون محتاجه مساعده صح ، و بحضر لعرض جديد من المسرحية مع الفريق بتاعنا ".

اقرا ايضا

د. محمد رمضان الشرقاوي معاون وزير التعليم العالي للتمويل والاستثمار

Yall Kora_كاس الاتحاد الافريقى_نجلاء فتحى_بيتر تشيك_حسام عاشور_يلا شوت_باريس سان جير مان_دورى ابطال اوروبا_يوفنتوس_اذاعة القران الكريم_تشيلسى_ميرنا نور الدين_جريمة نهر دجلة_نتائج مباراة اليوم_مريم الخشت_انتخابات مجلس النواب 2020


إرسل لصديق