جريدة الديار
الجمعة 29 مارس 2024 10:15 صـ 19 رمضان 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

أحمد العوضي بعد نجاح ”سيف الخديوي”: كرم من ربنا أني أعمل الشخصية دي والناس تحبها

علق الفنان على نجاح مسلسله " الي مالوش كبير   " في شخصية سيف الخديوي وحب الناس للشخصية رغم كونها تعكس شخصية  بلطجي    قائلاً :ده كرم من ربنا إني عملت الشخصية دي والناس حبتها  .. وأنا دائماً لما بعمل شخصية    بحاول أعملها بطريقة معينة تكون أققرب للحقيقي  تابع  في مداخلة  هاتفية    خلال  برنامج " كلمة أخيرة  " الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة " إكسترا نيوز " خلال  شهر رمضان  قائلاً :" وأنا أصلاً من منطقة شعبية والناس عارفة كده وتعاملت مع  صنوف مختلفة من شخصيات البشر ولحد النهارده وأنا دائماً ببقى موجود في الشارع  ومحتك بالناس  ومش منعزل فقابلت أنواع مختلفة من البشر ".
أكمل : " عشان كده  أنا بقول أن شخصية سيف الخيديو موجوده بالفعل  " الكاركاتر " على بعضه  بطريقة  كلامه بخواتمه وحركات إيده شخصية موجودة بالفعل في الشارع .. المجهود بقى الي الواحد بيبذله في الشخصية  أنو يصنع ليها كلام   أو جمل يخليها   عالقة في  أذهان الجماهير وده شغل الممثل "
وحول جمل " وحش الكون " و" على الله حكايتك ياست " قال العوضي : " من أول مسلسل كلبش   قلت فيها جملة " من أجلك أنت " الناس أخدتها مني  مما جلع  دارجاً في الشارع دلوقتي بقى انا بعمل العكس    يعني بخلي الناس هيا الي تاخد من عوضي ".
 وابدت الحديدي إعجابها بجملة " ياقطر جيلك " ليرد العوضي قائلاً : " الجمل هي الي عملت طعم الشخصية الي الناس شافتها والجهد في خلق الجمل هو جهد الممثل ".
 وحول خطورة تعلق   وحب  الجمهور لشخصية البلطجي قال العوضي : " لسه هشنوف الي هيحصل  ومش هحرق  الاحداث".
 وحول تقديم النمط الجديد  لشخصية البلطجي   قال : سيف الخيديوي متعب في الكلام لان الجمل مش مهروس ومش  متقال قبل كده  "  
وحول العمل مع زوجته ياسمين عبد العزيز  قال : " احلى حاجة في الكون   والناس بقت دلوقتي كلها تقلها ياوحش الكون "
 وتعليقاً على مشهد الفرح  وتاثيره عليهما خاصة وأنهما لم يقيما فرحاً في زواجهما الحقيقي قال العوضي : كنا مبسوطين جداً  وتعاملنا مع الفرح أنو فرح بجد لان كان فيه ناس جاية تجامل بجد زي  عمر كمال ومحمد عبد السلام  حسيت إنهم جايين يجاملوا عوضي وياسمين وكانه فرحنا بجد مش شغل فكنت حاسس أنو فرح   وكأنه فرحنا  ".