جريدة الديار
الأربعاء 24 أبريل 2024 03:55 مـ 15 شوال 1445 هـ
بوابة الديار الإليكترونية | جريدة الديار
رئيس مجلس الإدارة أحمد عامررئيس التحريرسيد الضبع

خاص.. مدرب نادي رايو فاليكانو الإسباني يوضح طريقة لعب القطبين

خالد غنيم مدرب نادي رايو فاليكانو الإسباني السابق
خالد غنيم مدرب نادي رايو فاليكانو الإسباني السابق

تحدث خالد غنيم مدرب نادي رايو فاليكانو الإسباني السابق عن أحداث لقاء القمه التي تجمع بين النادي الأهلي والزمالك مساء اليوم.

وقال غنيم فى تصريح خاص لموقع الديار، مباراه ٩٠ دقيقه و الوقت الاضافي كل الإحتمالات متاحه ،ماتش بين لاعبين عندهم خبرات و مدربين عندهم فلسفه و أفكار واضحه، من المعطيات في المباريات السابقه تحت قياده موسيماني الأهلي بيلعب بحريه تكتيكيه و لأنه بيوسع الملعب و بتحركات تكتيكيه في خلق المساحات بين لاعبي المنافس و استغلال المساحات و خصوصا في ظهر خط الدفاع علي الأطراف و عدم مركزيه لاعبي الوسط كل دا بيسمح للفريق بالاستحواذ علي الكره أكثر وقت ممكن .

بينما باتشيكو مدرب بيحاول يضيق المساحات و عدم إعطاء المنافس المساحه و الوقت و العكس في حاله حصوله علي الكره يعتمد علي السرعه في الأداء في التحولات الدفاعيه الهجوميه و تغير الرتم في حاله الهجوم المنظم.

وتابع، من أسلوب الفرفتين ممكن نلاقي صعوبه للأهلي في الاختراق مع فريق متميز دفاعيا لكن غياب الونش ممكن يسبب مشاكل للزمالك لو لعب الاهلي في عمق الملعب في ظهر طارق الا لو الزمالك هيعمل تغطيه و مراقبه مناطق للعمق.

واضاف، أسلوب الزمالك بيعمل مشاكل مع فريق بيعتمد علي الهجوم من الأطراف لأن تحولاته بتعتمد علي خلق مساحه عن طريق مصطفي محمد اللي بيرحل المساكين معاه و بيلعب بن شرقي و زيزو علي المساحه العكسيه و بعدها خلق ثغره و مساحه عن طريق تحرك ثاني لمصطفي اما لتشتيت ذهني للمدافعين و إعطاء وقت لزيزو و بن شرقي للتقدم للمنطقه أو خلق مساحه في الجهه الاخري للجناح الآخر للمتابعه علي القائم الثاني و بيكمل مصطفي محمد في الوسط و دعم من الخلف بيعمله ساسي و هتكون مشكله لان ظهريين الاهلي بيشاركوا هجوميا بشكل أساسي.

ولكن هعتمد علي لو موسيماني هيعمل اتزان تكتيكي عن طريق مهام للاعب ارتكاز في عمل مراقبه و التعامل مع التحولات بشكل مختلف عن طريق الضغط بعد الفقد اللي بيسمح للفريق انه ينظم نفسه بشكل أفضل وهنشوف أفكار الاثنين المدربين.

هل ينجح أبناء القلعة الحمراء في حصد النجمة التاسعة أم للزمالك رأي أخر؟

الميريا-ليفاندوفسكي-تردد تايم سبورت الارضى-تشكيل الزمالك-ميدو جابر-موعد مباراة الاهلي والزمالك-حافظ ابو سعدة-الاهلي والزمالك-ماتش الاهلي والزمالك-انتصار السيسي